Released: Luigi Concone

« A Breath Of Fresh Air…From The Past »

 »Composer Luigi Concone back on the map thanks to Rachel Talitman and Mavroudes Dakis Troullos. »

World Premiere Recording

Rachel Talitman doet het weer met haar label Harp&Co. Fijnzinnig als ze is, steekt ze haar neus uit naar componisten die absoluut de moeite waard zijn en die het repertoire van haar geliefde instrument hebben verdedigd. Zo weet ze meermaals per jaar een absoluut topalbum uit de mouw te schudden, waarbij ze ook hedendaagse componisten en topsolisten een mooie en vooral terechte plaats in onze muziekgeschiedenis weet te bezorgen. De eer viel deze keer te beurt aan componist Luigi Concone en fagottist Mavroudes Dakis Troullos. Het mooie is dat  zowel de Israëlische harpiste als de Grieks-Cypriotische fagottist België als tweede thuisbasis in de armen hebben gesloten. Ze verdiepen zich in onze muzikale traditie en vertolken met grote vreugde het werk van onze (jonge) componisten.

Heel veel weten we niet af van de Italiaanse componist, behalve het feit dat hij in het begin van de negentiende eeuw een prachtig oeuvre schreef en daarbinnen een aantal composities naliet de uniek zijn binnen hun soort. Ze combineren namelijk de harp en de fagot, wat een zeer uitzonderlijke combinatie is. Ook ging de man wel eens op reis. Zo  belandde hij bvb. in Parijs.

De componist bleek  bewust of onbewust een bruggenbouwer in tijd en stijl, een man van de evolutie. Het was dan ook een boeiende periode waarin het classisisme nog weelde en elementen van de barok introduceerde. Maar ook de romantiek loerde om de hoek. Men ervaart daardoor een mooie overgang, binnen een zeer eigen stijl. Klassieke structuren krijgen een haast lyrisch, romantische klank. Men ervaart hier heel mooi hoe de klassieke sonate-vorm zich gaat transformeren tot een experimentele vrije stijl tijdens de volle romantiek. Vooral een verfrissend resultaat.

Er werd ook mooi voor gekozen om de evolutie weer te geven in de volgorde op het album. Eerst wordt gekozen voor een sonate die men als naïef zou kunnen beschrijven, maar die vooral zeer ontwapenend overkomt. Vanaf de tweede sonate gaat men met Concone op reis naar de nieuwe muzikale ontwikkelingen van zijn periode. De composities worden steeds meer magistraal en fijnzinniger dramatisch – zoals men dat bij de ouverture van een opera kan ervaren.

https://www.harpandco.be– dubbele CD

written by Knopskaya januari 27, 2022 – https://www.cultuurpakt.be/

The world premiere recording of works for harp and bassoon by Luigi Concone comes right on time to breathe some much-needed solace into our lives. The timing is perfect, as the release coincides with Christmas festivities, a time inextricably linked for so many of us with the gentleness of the harp and the warm sound of the bassoon thanks to Christmas staples like Tchaikovsky’s Nutcracker and beloved holiday-themed soundtracks.

Luigi Concone was a harpist, composer and teacher thought to have been born circa 1800 in Turin, Italy, to a prominent family of musicians and artisans. Very little is known about him and his music, which remained forgotten for almost two centuries. At the time when he composed his works, European audiences were captivated by Haydn, Mozart, Beethoven —basically the prominent figures of the First School of Vienna— and, of course, by great Romantic piano masters like Chopin, Liszt, Schumann, and Brahms. The most famous work written for harp by that time was Mozart’s Concerto for Flute, Harp, and Orchestra in C major. Haydn had devised the sonata form, which later evolved through Beethoven’s innovative work. Concone, therefore, composes at a time when Classicism has bequeathed its gifts to the next generations and Romanticism has taken over revolutionising European music.

In the midst of the Romantic era, in his Six Progressive Sonatas for Harp and Bassoon Op.2 he pays tribute to Classicism through the beauty and sweetness of his melodies, clear structure, and the dialogue between the two instruments. The extremely original combination of harp and bassoon is an indication that he is also a composer of his time, seeking to create interestingly unusual sonorities. In a bold move, he basically uses the harp for its particular sound colour where most of his peers would have preferred the undisputed “king” of the time, the piano. Most importantly, in terms of structure, he introduces each sonata with a prelude, a music form that had not been used to introduce the “main” piece since Bach and his sons and had become, by the 19th century, an independent musical piece (for instance, the famous Chopin Preludes Op.28).

Mavroudes Troullos (bassoon) and Rachel Talitman (harp) decided to set themselves the challenge of recording these works for the first time and take us on a journey of grace and sensitivity. And what a journey it is! It is not easy to convey the wholesomeness and purity of Concone’s music —or any piece with Classical traits for that matter— but Troullos and Talitman are, without a doubt, up to the task.

Troullos is a highly trained and skilled bassoonist who consistently amazes with his mature performances. In these works, he pours his heart and musical sensitivity into every single phrase. He has a hold on the listener’s soul from the very first note, rather singing than playing —the second movement of the ethereal fifth sonata could easily be transcribed into a tenor aria—, his expressive and effortless airflow and warm sound being showcased throughout his performance. Talitman, founder of the independent label Harp & Co, created mainly for the purpose of bringing to light harp repertoire, is an ideal partner for this endeavour, elevating every composition with her crystal sound, expressiveness, and masterful precision. The quality of the recording is impeccable and showcases the technical mastery and musicality of both performers.

Six Progressive Sonatas for Harp and Bassoon Op.2 is an emotional experience akin to a warm embrace and certainly one of the most impressive new releases in a long time.

Published 29th December 2021, https://www.newstimes.co.uk/

De liefhebbers van harp en fagot kunnen met deze dubbel-CD van harpiste Rachel Talitman en fagottist Mavroudes Troullos hun hartje ophalen: daarop muziek van de voor ons tot nu toe totaal onbekende Italiaanse componist Luigi Concone. Concone zou in de eerste helft van de 19de eeuw geboren zijn in Turijn. Hij zou er leraar geweest zijn en muzikant aan de kapel van de Turijnse vorst. Verder zou hij, volgens de tekst in het bijhorende CD-boekje, gewoond en gewerkt hebben in Parijs. Wat niet vermeld wordt, is of Luigi Concone dan gelinkt kan worden aan de eveneens in Turijn geboren en in Parijs gewerkte zangleerkracht en componist Giuseppe Concone (1801-1861).

Er is relatief weinig werk gecomponeerd voor fagot en harp. Daar waar de harp eerder feeëriek, hemels en glissando klinkt, varieert het geluid van het baslid van de houtblazersfamilie van vrolijk en sonoor tot melancholisch en treurig.  Mozart, Vivaldi en Schubert schreven wel concerti voor fagot. Mozart voegde daar ook een concerto voor harp en fluit aan toe, maar kamermuziek waarbij beide buitenbeentjes gecombineerd worden is eerder zeldzaam.

De Belgisch-Israëlische Rachel Talitman, die in België studeerde en ook doceerde aan de conservatoria van Brussel en Antwerpen, richtte in 2004 haar eigen label ‘Harp & co’ op om samen met bevriende soloïsten eerste opnames van het harprepertoire te bewerkstelligen. Samen met Mavroudes Troullos doet ze dat met deze opname opnieuw: de zes sonates voor harp en fagot, geschreven door Luigi Concone, zijn een zogenaamde ‘World Premiere Recording’, ze werden dus nooit eerder opgenomen op plaat of CD. Het is voor de Grieks-Cypriotische fagottist Mavroudes Troullos, die in Athene, Leipzig en Brussel studeerde, en momenteel lesgeeft aan de muziekacademie van Sint-Pieters-Woluwe en doctoreert aan de K.U.Leuven, zijn debuutplaat.Zijn zes sonates voor harp en fagot schreef Concone als een progressief werk, bedoeld voor zijn leerlingen. Wanneer we ze na elkaar beluisteren merken we dat de muziek zich ontwikkelt, rijker en voller wordt. Tegelijk weet de componist een sfeer op te roepen die zou passen als achtergrond bij tekenfilms en sprookjes. De verbazing die kinderen niet kunnen veinzen zou zichtbaar worden bij het beluisteren van de unieke symbiose van twee bijzondere instrumenten. Maar ook volwassenen met een liefde voor harp en fagot zullen deze dubbel-CD zeker kunnen smaken. Het is met deze plaat zoals zo vaak: onbekend blijft onbemind, tot iemand er iets mee doet.

https://www.klassiekindekapel.be/

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Aller en haut